• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

PANIK! Forex till Ica, högre månadsbelopp

Z

zoladex

Gäst
Poäng: 0
Jag känner mig så otroligt ledsen och uppgiven. I maj ansökte jag om samlingslån via Advisa och fick beviljat på Forex som jag godkände med månadskostnad 1900kr. Jag hann aldrig göra första betalningen innan lånet flyttades till Ica banken. Nu får jag en faktura därifrån med månadsbelopp 2800kr!!!
Försöker prata med Ica och dom menar på att deras sätt att amortera skiljer sig åt från Forex och därför är månadskostnaden högre en kommer bli mindre om många många år. Men det är ju inte det jag vill!! Jag tog ju lånet för att sänka min månadskostnad och ha en chans att gå runt. ICAs kundtjänst säger att min enda chans är att söka ett nytt lån och se vad jag får för ränta då?! Men inte som att den skulle bli bättre med en färsk FF och ett nytaget lån.
HUR land det få gå till så här??? Jag fick ingen information alls av Advisa när jag godkände att lånet skulle tas över av Ica och blev LOVAD av Forex att inga villkor skulle ändras….
Vad ska jag göra??
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
M

Micke-23

Gäst
Poäng: 0
Du har ju signerat ett låneavtal så be dom förklara hur dom kan bryta det avtalet genom att ändra förutsättningarna.
 
Z

zoladex

Gäst
Poäng: 0
Du har ju signerat ett låneavtal så be dom förklara hur dom kan bryta det avtalet genom att ändra förutsättningarna.
Jag har försökt men dom hänvisar bara till att inga ”villkor ändrats men amorteringsupplägget”. Jag tycker att ett extremt viktigt villkor är månadskostnaden men tydligen finns inget att göra. Väntar på att Advisas kundtjänst ska öppna nu….
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Men vänta här nu lite.

Anledningen till varför du betalade 2800 första gången är ju för att det är din första betalning. Du betalar för en månad +.

Inte för en månad.

Således bör du vid nästa betalning betala 1900 kr och månaderna frmaver.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
För att förtydliga ytterligare. Du betalar ränta dels för dagarna i maj men också för dagarna i juni + amorteringen för din första månad.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 827
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Jag håller med terry, det bör vara pga att det är mer än en månad.
 
Z

zoladex

Gäst
Poäng: 0
Det var min första tanke också, men dom hävdar att det har med amorteringen att göra och att månadskostnaden kommer sjunka framöver men inte än på länge.
Har varit i kontakt med Advisa men dom kan inget göra säger dom utan hänvisar till reklamationsnämnden.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 636
Mottagna reaktioner
2 530
Poäng
1 677
Det var min första tanke också, men dom hävdar att det har med amorteringen att göra och att månadskostnaden kommer sjunka framöver men inte än på länge.
Har varit i kontakt med Advisa men dom kan inget göra säger dom utan hänvisar till reklamationsnämnden.
Jag tror säkert ni missuppfattar varandra lite. För de är säkert så som Terry säger, eftersom du inte betalade nått i slutet på maj så får du ju göra det nu.
Testa ring igen i morgon och fråga vad framtida belopp per månad kommer att bli.
 

stikkan

Kunnig medlem
Poäng: 357
Blev medlem
29 April 2021
Meddelanden
235
Mottagna reaktioner
179
Poäng
357
Kan väl också vara som så att Ica tillämpar rak amortering istället för annuitetslån. Har för mig mitt Ica-lån jag hade för några år sen hade rak amortering.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 425
Mottagna reaktioner
13 486
Poäng
8 917
Mitt lån ifrån Forex gick över till ICA och dom var tydliga att ränta villkor etc gäller.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp